Monday 7 April 2014

Kelainan Telinga Anak Pierre Robin

Rasanya untuk mengakui hakikat abnormality anak adalah sangat menyakitkan. Hanya ibu-ibu yang mengalami saja akan faham tentang ini. Tapi walau bagaimanapun, mummy tetap perlu menelan hakikat. Ahmad tak sama macam orang lain. Kalau mengikut perkembangan Ahmad sekarang, daripada segi perkembangan kognitif dan psycho motor, Alhamdulillah dia masih on track. Alhamdulillah Ahmad dah boleh bercakap perkataan-perkataan mudah. Sengau? Belum dapat dipastikan lagi. Hey, tapi bila dia boleh sebut "mummy" dengan jelas, memang berbunga-bunga rasa hati. Hee..

Tadi mummy bawak Ahmad pergi jumpa doktor. Sebenarnya beberapa hari kebelakangan ni mummy perasan dia asyik la garu-garu, korek-korek telinga. Tapi bila periksa takde apa-apa pun. Lepas tu, semalam, mummy nampak telinga dia ada darah. Sikit je. Check dalam telinga, nampak ada kudis dan macam dah bernanah. Adoi.. ape pulak ni.

Semalam klinik tutup. So hari ni baru jumpa doktor. Doktor cakap mungkin dia gatal, garu dan luka. Dan luka tu dah kena jangkitan. Sebab tu ada nanah. Luckily luka tu sebelah luar je. Tapi, doktor risau nanah tu pecah dan jangkitan melarat ke dalam telinga. Ok, itu memang tak best didengar. Macam biasa, dapat ubat luka dan antibiotik.

Kata doktor, struktur telinga Ahmad 'lain' sikit. Which is, I am already aware about that. Itu normal kot pada budak Pierre Robin. Untuk kes Ahmad, kelainan pada telinga dia menyebabkan sebarang lelehan, cairan, atau apa saja dari dalam telinga tidak dapat keluar secara normal ke cuping telinga. Kalau telinga normal, biasanya tahi telinga akan keluar sendiri dan itu sebabnya doktor selalu pesan jangan korek telinga. Tak ada keperluan pun untuk korek telinga.

Dalam kes Ahmad, memang tahi telinga dia akan berkumpul ke dalam. Memang tak de keluar pun tahi telinga dia. Jadi bila ada appointment kat ENT, memang Ahmad kena cuci telinga dulu. Sebesar alam la tahi telinga yang dah berkumpul kat dalam tu. Huhuhu.. Anak-anak yang ada cleft palate pulak memang mudah dapat jangkitan telinga sebab ada cairan bertakung kat dalam telinga. Kalau kerap selsema pun mudah juga dapat jangkitan dalam telinga.

So ibu-ibu semua, rajin-rajin belek telinga anak ok. Sama ada anak normal atau bermasalah, memang sebagai ibu kita kena teliti kelainan pada anak. Takkannya dia saja-saja garu telinga, korek telinga. Mesti dia gatal, sakit atau tak selesa. Bawa jumpa dengan doktor atau pakar untuk dapatkan nasihat dan rawatan lanjut.

Ok, itu je nak cerita pun. Babai!

nampak telinga saya? ada lain sikit kan?
 
Alhamdulillah.. saya masih mampu mendengar, normal macam orang lain. Masalah sikit-sikit tu biasalah..


Yang penting, saya maintan HENSEM :p

No comments:

Post a Comment