Friday 22 August 2014

Asthma Kah?

Dalam hati mummy memang cuba menidakkan. Tapi separuh dari akal fikiran tu ada juga tertanya-tanya apakah Ahmad ada asthma. Bila Dr. Tham kat KPJ Puteri JB tengok haritu, dia cuma suspect Ahmad mungkin ada masalah antibodi dan suggest kami buat immunoglobulin assay untuk confirmkan tahap antibodi dia. Tapi mummy tak rasa Ahmad ada masalah antibodi tu. Tapi kalau ada memang Ahmad akan bergantung dengan ubat sepanjang hidup dia. Dr. Tham tak rasa Ahmad ada asthma sebab dalam family kitorang memang tak ada sejarah asthma, baik family mummy or family dedi.

20/8 baru-baru ni Ahmad ada check up di klinik perdiatrik HTAA, jumpa Dr. Fadzil macam biasa. Mummy berikan surat daripada Dr. Tham dan mintak second opinion daripada Dr. Fadzil pulak. Daripada history Ahmad yang kerap warded atas masalah bronchopneumonia tu, doktor suggest Ahmad untuk on medication selama dua bulan, buat monitoring dulu.

Doktor sendiri tak boleh nak confirm sama ada Ahmad ada asthma atau tak, oleh itu monitoring tu penting untuk diorang kaji pattern keadaan Ahmad. Dari situ baru diorang boleh buat conclusion sama ada Ahmad ada asthma atau tak ada. Ahmad perlu start ventolin dan gunakan aerochamber selama dua bulan. Dalam tempoh itu mummy perlu lengkapkan asthma chart yang doktor dah beri. Tapi masa jumpa doktor tu mummy tak bawak cash, so tangguh dulu beli aerochamber dan ubat. Next week 27/8 akan jumpa semula doktor untuk diajar cara guna benda-benda tu.

Apa yang mummy perasan, Ahmad ni mudah berjangkit kalau ada budak-budak atau orang lain yang tengah demam, batuk dan selsema. Selalunya, bila dia dah start selsema, akan melarat jadi batuk dan demam dan akhirnya warded. Huhu.. Mummy perasan Ahmad tak boleh tolerate sangat dengan benda-benda sejuk macam udara malam, air sejuk dan aiskrim. Ada beberapa kali jugak terjadi mummy bawak Ahmad keluar malam, atau pagi yang sejuk, dan lepas tu Ahmad selsema. Ada sekali tu bawak pegi pantai waktu petang, malamnya dia nafas laju dan esoknya terus warded.

Last time before admit kat HSA pun, mummy bagi dia makan aiskrim. Masa tu Ahmad tengah selsema. Bagi makan aiskrim masa tu pun yang dah dicairkan, sebab nak sejukkan palate dia yang baru repair tu kan. Tapi lain pulak jadinya. Dia batuk-batuk lepas makan aiskrim, dan malamnya terus demam.

So buat masa sekarang mummy akan pantau Ahmad dulu. Harap-harap bukan masalah asthma la. Entahlah. Separuh fikiran mummy sebenarnya dah mula risau dah :(

Ya Allah Kau peliharalah kesihatan anakku Ya Allah..

No comments:

Post a Comment