Thursday 13 December 2012

Bilateral Subependymal Cyst With Ventriculomegaly

Ok now, cepat pegi google apekejadahnya medical terms kat tajuk tu. hahaha.. Itupun mummy tak tau ejaan tu betul ke tidak. hihi.. Almaklumlah baca tulisan doktor kan. Mana nak paham. Setakat yang mummy google dan baca, nan ado mummy nak paham pasal benda ni. Tapi senang cakap, setakat yang mummy faham dari penerangan doktor ialah terdapat cyst di dalam subependymal layer di dalam otak Ahmad. Inilah satu lagi diagnosis doktor pada Ahmad macam yang mummy beritahu dalam entry ini.

Kalau belajar biology mungkin biasa dengar dan tahu bahagian otak lateral ventrical kan. Terdapat membrane yang dipanggil ependyma kat area situ kan. Manakala cyst ni terlatak di lapisan subependymal iaitu di bawah ependymal cell tu. Wah, aku cakap gaya hebakkkk je. Ntah betul ntah tidak. Mihmihmih~    Correct me if I'm wrong ya kawan-kawan doktor saya di luar sana jika ada membaca entry ini. hee... :) Manakala ventriculomegaly pula adalah keadaan tidak normal pada bahagian lateral ventrical itu sendiri yang menjadi luas luar biasa iaitu apabila kawasan tengah atau atrium pada lateral ventrical berukuran lebih daripada 10mm. *jom rujuk wikipedia*. Untuk rekod, ventrical kanan Ahmad berukuran 3.4mm dan ventrical kiri 1.6mm.

Masa mula-mula doktor sampaikan berita ini, I was like.. "huh? apa ni" serius mummy rasa terawang-awang kejap. Memang masa tu mummy rasa nak pitam. Mummy dah la baru lagi dalam pantang kan..huhu... Bayangkan, lepas dapat tahu tentang masalah cleft dia, bila mummy dah boleh accept, datang pulak berita yang sebegini. Doktor tak beritahu medical terms dia pun, ye la..layman macam kita ni of course la bukan boleh faham pun. hihi. Doktor ambil satu kertas, dia lukis keratan rentas top view bahagian otak. Kemudian, doktor lukis tiny dot di sebelah kiri, dan a larger dot di sebelah kanan otak tu.

Itulah cyst yang berada di dalam otak Ahmad. Ada di kedua-dua bahagian otak. Yang sebelah kiri berukuran normal 2x2mm dan di sebelah kanan ukurannya agak besar 6x7mm. Mummy dan dedi tak boleh fikir apa nak tanya doktor masa tu sebab entah la, terkejut dan we are totally blank. Yang kami tahu, bila melibatkan benda-benda kat bahagian otak ni mesti la bahaya, ye dak? Dah la nama diagnosis tu cukup panjang, macam menyeramkan je T_T" Duh, memang menyeramkan punnn~

Oleh kerana cyst tu terletak berhampiran dengan bahagian ependyma yang produce cerebrospinal fluid atau senang cite bendalir otak, ada possibility ia akan block air di dalam otak dan menyebabkan saiz kepala semakin membesar  *nauzubillah. jauhkanlah anakku dari penderitaan sebarang penyakit ya Allah* Tapi tapi tapi tapi... insyaAllah selalunya cyst tu akan remain begitu saja, atau mungkin hilang terus bergantung kepada perkembangan tumbesaran bayi. Lagi sekali, aku cite macam memang tahu je apekebenda kegiatan dalam otak tu. Muahaha. Perasan doktor..dulu takmo belaja sungguh-sungguh :D

How come doktor boleh kesan benda ni? Kewujudan cyst ini sebenarnya biasa di kalangan bayi-bayi tetapi saiznya adalah kecil dan normal. Oleh kerana Ahmad telah dikesan mempunyai cleft, adalah prosedur biasa satu sesi scanning di keseluruhan kepala dilakukan untuk mengesan sebarang abnormaliti lain. Walaupun pahit untuk ditelan, tetapi mummy tetap bersyukur. Apa yang boleh mummy katakan ialah we hope for the best, and ready for the worst.

Sehingga sekarang mummy masih belum putus-putus berdoa. Awal-awal dulu mummy selalu bercakap dengan Ahmad, "jangan tinggalkan mummy. not now, not even later. I'm not ready yet." Mummy mintak Ahmad kuatkan semangat, Ahmad mesti jadi anak sabar, jadi anak baik, cool masa jumpa doktor, minum susu banyak-banyak dan temankan mummy sebab dedi tak ada bersama dengan kita. Hee.. Tapi sekarang mummy dah tukar dialog. Mummy cakap, " Ahmad good boy, anak cergas dan cerdas.. cepat besar mummy bawak Ahmad pergi playground, pergi zoo. Kita main buai, tengok bear.." hehe..mesti Ahmad teruja kan? *over sangat imaginasi mak kau ni ha*

Ok. Kalau nak fahamkan lebih lagi tentang subependymal cyst ni, mungkin boleh refer kat sini ok :) Tapi haram mummy bukan paham ponnn. Hahahahahhh.. *pitam* Setakat ini Ahmad telah menjalani dua kali ultrasound follow up untuk tengok perkembangan cyst tu. Alhamdulillah, cyst tu masih ada tetapi tak mengganggu fungsi, insyaAllah. Next appointment dengan pediatrik adalah 2 Januari dan appointment untuk detail scan pada otak pada 15 Januari. Debor wohh.. Mummy berdoa semoga semuanya akan baik-baik saja.. in syaAllah.. Tolong doa sama-sama dengan mummy yeh!

2 comments:

  1. Salam kak uz, been reading cerita tentang ahmad n aku duk follow jugak his progress, insyaAllah, semoga ahmad terus sihat zahir dan batin.. Teruskn berdoa sebb Allah swt tu maha kaya.. :)

    ReplyDelete