Friday 30 May 2014

Follow Up Klinik SOPD : Umbilical Hernia

Semalam kitorang pegi HTAA. Ahmad ada follow up kat Klinik SOPD (Klinik Pembedahan). Ini adalah untuk masalah umbilical hernia dia. Setelah menanti hampir setahun selepas last follow up dia which is last year, hernia Ahmad masih tidak tenggelam.

Pada kebiasaannya, hernia pusat ada kemungkinan untuk pulih dengan sendiri iaitu apabila otot perut semakin kuat maka lubang akan tertutup dengan sendiri. Oleh kerana pusat Ahmad takde perubahan, dan lubang tu pun dalam anggaran 2-3cm, then terpaksalah kena operate. Huwaaaa.. Operation lagi~

Mula-mula doktor nak bagi tarikh operate bulan 8, tapi hampir sangat dengan operation cleft tu. Mummy mintak tangguh operate bulan 9. Operation ni dikira minor la tapi Ahmad still akan dibius penuh. Pagi admit, petang dah boleh balik.

Ok nanti mummy akan share sikit info pasal umbilical hernia repair ni ye. Tunggu dah free sikit nanti mummy publish. Bye!

p/s: eh kejap. Sebelum tu mummy nak bebel dulu.  Masa mummy google artikel pasal hernia ni, biasanya kat ruangan komen tu akan ada banyak soalan-soalan daripada penderita hernia, atau mak ayah baby yang ada hernia. Ada yg tanya kat blog doktor. Secara logiknya, macam mana doktor tu nak bagi pendapat tanpa melihat keadaan pesakit? Lepas tu nak expect doktor tu reply segera.. Ya Allah, tolonglah ye pencari info sekalian.. tolonglah jangan takut untuk dapatkan rawatan di hospital. Bagi yang dah berusaha cara tradisional tapi tak berjaya tu, sila consider untuk dapatkan rawatan dengan doktor yang betul. Tapi bagi mummy sendiri, mummy lebih suka jumpa doktor dulu sebab rawatan akan dibuat berdasarkan maklumat dan fakta. Bukan doktor suka-suka je nak belah perut orang ye. 

Pegi klinik, dapatkan pengesahan penyakit dan mintak refer letter doktor kat klinik tu untuk dirujuk kepada pakar sama ada kat hospital kerajaan atau swasta, terpulanglah.. Ye mummy tahu, ada yang risau pasal kos rawatan. Ada yang tak percaya pada hospital kerajaan, atau tak mampu tunggu giliran so nak tahu kos di hospital swasta. Kalau nak tahu kos, kena dapatkan rawatan dulu then doktor akan beritahu kos. Sebab lain pesakit, lain keadaannya. (Pasal kos mummy cerita kat entry lain ok!) Kita ikhtiar dan janganlah takut sebab kita ada Allah. Tawakal dan redha. (panjang lak bebel) Peace!*





No comments:

Post a Comment