Sunday 11 May 2014

Kelahiran Yang Membuka Mata

Yes I am pregnant again. Almost 11 weeks already. Pregnancy kali ini dihadapi dengan rasa yang bercampur baur. I don't want to expect anything, berserah sepenuhnya kepada Dia.

Semasa mengandungkan Ahmad dulu, pada first trimester mummy ada perasaan yang tak best. Maksud mummy, mummy sedang mengandungkan Ahmad dalam environment yang kurang baik. Mummy masih struggle nak habiskan study, sentiasa stress, makan tidur yang tak menentu, dikelilingi perokok, dan mummy memang tak gembira dengan environment mummy masa tu. Masa third trimester, mummy dah kembali bekerja. I am happy, dan sangat bersedia dengan kelahiran Ahmad. Ada seorang bidan bertanya ketika mummy tengah sarat, mummy takut tak? apa perasaan mummy? Jawapan mummy masa tu, mummy ok :)

Tapi yelah. End up lepas Ahmad keluar, memang kejutan sangat rasanya. Hahaha.

And now, if ada siapa-siapa tanya lagi mummy takut tak? Urm.. how would I say? Ya, ada sekelumit perasaan risau. Tapi mummy sangat yakin, seluruh jiwa raga mummy telah meletakkan redha untuk setiap ketentuanNya. Eh, ada cerita sikit. Last time masa scan at 8weeks, doktor tak nampak jantung baby. So now tengah tunggu next scan on 12weeks. Awal-awal hari tu mmg ada bleeding sikit. Doktor cakap maybe implantation bleeding or tanda awal miscarriage. Alhamdulillah until now, semua ok. Bleeding pun dah takde. Tapi tak berani nak letak harapan tinggi sebab kandungan masih awal kan. The thing is, mummy bukan takut pada berita buruk (miscarriage) tapi kalau ditakdir la gugur, mummy takut kena D&C. haha.. boleh tak? Apa-apa pun please doakan kandungan mummy selamat, sihat dan sempurna, ya?

Tak ada apa nak cerita sebenarnya. Check up Ahmad 29 Mei ni dengan SOPD untuk masalah umbilical hernia dia. For the time being, Ahmad membesar dengan baik, normal, cheeky dan suka bergurau. I am such a happy mother. So kita mengimbau kenangan je la ye. Orang pregnant gini la, ada masa suka layan emosi. Hikhik. Perkembangan Ahmad kita cerita lepas check up nanti ya?

Mummy rasa ada pernah cerita sebelum-sebelum ni, tapi takpelah, saja nak cerita lagi. hehe.. Sebelum Ahmad lahir dulu, lepas air ketuban pecah (pagi), mummy terus kena warded. Masa kat wad tu, mummy berkenalan dengan bakal ibu yang menanti kelahiran anak sulungnya, setelah beberapa tahun menanti. Ada harapan pada wajah ibu tu. Tapi dia ramah je bercerita, kandungan dia bermasalah sikit (tak ingat apa. sama ada dia cerita tak detail, atau mummy tak dengar dengan teliti. huhhu..) Malam tu, ibu tu dah masuk labour room dah. Lewat tengah malam, mak mertua kepada ibu tu datang kemas barang-barang menantu dia. Mummy terbangun masa tu, dan tanya dia," baby dah lahir?". Tenang je dia jawab," dah. tapi baby tak dapat selamat."

Mummy speechless. Sambung tidur dan esoknya bercerita pada dedi Ahmad. Kami berbincang tentang redha. Ya, hari itu mummy cuma belajar teori tentang redha. Esoknya selepas Ahmad lahir, mummy rupanya ditakdirkan belajar praktikal pula tentang redha. Berapa lama ambil masa untuk redha? Tak semudah kita memperkatakannya secara teori. *smile*

Berpeluang untuk menghabiskan masa di hospital, ada banyak benda yang mummy belajar. Konsep redha, konsep bersyukur. Kelahiran Ahmad betul-betul membuka mata supaya mummy melihat dan berfikir di luar kotak. Mummy menjinakkan diri bersosial dengan ibu-ibu yang mempunyai anak dengan masalah yang sama. Sangat tak pernah terlintas di fikiran. Actually, mummy bukan orang yang ramai dan gemar berkawan ye.
Mummy membaca kisah-kisah ibu dengan anak-anak yang lebih bermasalah; autisme, cerebral palsy, sakit jantung, leukimia dan lain-lain, which is selama ni I never bother pun.

Setiap kali ke hospital sebab Ahmad admit, atau follow up dengan pakar, mummy belajar benda baru daripada ibu-ibu lain di situ. Dan perkara yang paling berharga yang mummy belajar daripada semua ibu-ibu itu ialah tentang HARAPAN DAN KEYAKINAN.

Harapan itu doa sebenarnya. Mana-mana ibu sentiasa mengharapkan yang terbaik untuk anak-anaknya, betul tak? Duduk di wad pediatrik tu, macam-macam latarbelakang pesakit kita boleh jumpa. Paling mummy ingat masa beberapa kali warded; ibu Melayu dengan anak bermasalah hydrocephalus, ibu keturunan India-Muslim dengan anak bermasalah cerebral palsy, dan ibu India dengan anak bermasalah epilepsi kronik. Ibu-ibu ini mummy sempat borak-borak dan perhatikan layanan mereka pada anak masing-masing.

Semua ibu-ibu itu tidak pernah putus harapan. Semua ibu-ibu itu penuh cinta pada anak masing-masing. Mereka menguruskan anak-anak dengan cinta. Memandikan anak, membedakkan anak, menyanyi dan bercakap untuk anak seolah-olah anak mereka faham, mencium dan membelai. Mummy sendiri akhirnya terfikir, setabah itukan aku? Kerdil sangat rasanya. Ibu-ibu itu tidak lokek bercerita tentang perkembangan anak-anak mereka. Tak malu. Mereka memuji anak-anak. Mereka terima kata-kata negatif doktor, tetapi masih berharap keajaiban berlaku pada anak masing-masing. Secara nyatanya, anak-anak mereka memang lemah dan terlantar je. Tapi sangat hebat harapan ibu-ibu itu. Mereka yakin anak-anak mereka bijak dengan cara tersendiri dan mereka bercerita kehebatan anak-anak mereka. Kagum! Tetapi mummy tidak hairan, sebab kunci utamanya mereka semua kembali pada Tuhan. Mereka percaya kuasa Tuhan melebihi segala-galanya. Amazing right?

Eh, tapi tipu la kalau kata mummy tak jumpa ibu yang negatif. Ada tu memang ada tapi entah la, I always see things in positive way. Yelah, bukan semua orang menerima ujian yang sama. So I dont want to judge them. I pray they will get hidayah and layan anak diorang baik-baik. Harta akhirat tu...

Itulah pelajaran besar yang mummy belajar daripada kelahiran Ahmad. I really learn a lots! Lantas, nikmat mana lagi yang hendak kudustakan?

Mummy redha dan bersyukur kerana dengan ujian kecil ini, mummy berpeluang belajar perkara yang sangat besar dan berharga. Cantik kan aturan Allah? :)

No comments:

Post a Comment