Thursday 15 May 2014

Home Schooling?? Hmm..

Kebelakangan ni mummy tertarik dengan blog ibu-ibu yang amalkan home schooling untuk anak-anak. Lepas tu mula la nak berangan home schooling jugak kan.. hahahh.. Tapi mummy keje, rasanya masa untuk mengajar anak tu terhad sangat-sangat. Tapi, ada je ibu yang bekerja tetapi berjaya home schooling anak-anak diorang. So maknanya tak mustahil la kan? Sebab home schooling ni bukanlah macam kita mengajar secara formal, dan perkara-perkara yang diajar pun bukan semata-mata ABC, 123 atau subjek-subjek seperti pelajaran formal di sekolah.

Untuk Ahmad, tak ada paksaan untuk dia belajar. Mummy pun jenis simple-simple je. Mummy tak macam orang lain yang boleh komited untuk ajar anak (atau perkataan sebenarnya mummy ni ada penyakit M) hahaha.. Ya, ada masa cuma temankan Ahmad je, takdelah melayan dia sangat pun. Waktu-waktu mummy malas layan tu biasanya Ahmad akan explore sendiri permainan dia. Time ni boleh la nak lipat kain ke (which is sangat jarang sebab malas.. urghh) atau buat benda-benda lain.

Tetapi, ada masanya Ahmad akan minta dilayan, terutamanya bab membaca buku, atau tengok youtube atau video kat komputer. Kalau dia minta layan, kenalah layan. Itu maksudnya dia betul-betul nak fokus buat benda tu dan perlukan sokongan dan pertolongan mummy.

Mummy bersyukur sebab Ahmad sangat sukakan buku. Ini memang mummy pupuk sejak dia kecil lagi, sejak mata Ahmad dah boleh fokus. Pun, mummy tak lakukan dengan paksaan. Mummy start dengan softbook. Tunjukkan gambar binatang dan buat bunyi. Masa tu Ahmad dalam dua, tiga bulan. Oleh kerana dia didiagnose dengan Subependymal Cyst, jadi mummy memang risau pada perkembangan dia.

Masa Ahmad mula-mula belajar fokus, mummy gunakan baby rattle yang ada biji-biji kecil warna warni kat dalam tu. Mummy uji pendengaran dia dulu. Bunyikan rattle di telinga kiri atau kanan, dan tengok respon dia sama ada dia dengar tak. Lepas tu mummy uji penglihatan dia. Bila tengok mata
dia boleh ikut pergerakan rattle ke kiri dan ke kanan, mummy dekatkan rattle tu pada mata dia untuk dia fokus pada pergerakan biji-biji warna warni dalam rattle tu. Amazing sangat bila tengok respond dia.

Lepas tu barulah mummy guna softbook. Alah, softbook 6 muka surat je pon. Ajarkan dia binatang-binatang mudah. Dah lama-lama tu mummy ulang baca tapi dah tak tunjuk pada gambar binatang tu, tapi bila sebut, mata dia automatik akan terarah pada binatang yang dimaksudkan.

Ahmad ada banyak jenis buku. Dalam hal ni, ibu-ibu kena pandai tengok potensi anak. Sebab anak-anak ni akan ada kegemaran pada kebiasaannya. Macam Ahmad, dia suka buku transport dan binatang. Mummy tak guna flash card, sebab flash card biasanya ada satu gambar dan kita kena sebut. Buat aktiviti tu berulang-ulang. Bukan Ahmad yang tak suka, tapi mummy yang boring. Hahahaha..hampehh.. Lagipun tau la budak-budak, bukannya nak fokus lama-lama pun.

Kalau buku ABC, 123, memang boringlah.. sebab konsepnya macam flashcard jugak. A for apple, B for bus, C for car. That's booooringggg.... (teruknya mak ko ni Ahmad). Huhu..

Apa yang mummy buat ialah, beli terus buku cerita. Hahahaha. Mari sini Ahmad, mak ko memang suka bercerita-cerita ni. Merepek-merepek, buat lagu entah apa-apa memang kegemaran mummy. Hihi. Tapi, belikan buku cerita yang tak serabut dengan banyak grafik, which is memang agak susah nak cari. Terima kasih kepada Big Bad Wolf. Ada banyak pilihan hoyeahhh..

So masa sesi membaca, sebenarnya mummy tak ikut skrip atau ayat buku tu pun. Mummy bercerita ikut tahap kefahaman anak pada masa tu. Tunjukkan gambar watak-watak dalam cerita tu dan sebutkan. Dah lama-lama tu nanti anak pulak yang bercerita untuk mummy. Hehehh..

So macam tu je la macam mana bermulanya minat Ahmad pada buku. Tapi apa-apa pun, on top of that, Ahmad lebih gemar aktiviti outdoor. Cuma tu lah, kesihatan dia pun tak berapa elok sangat jadi memang mummy kurangkan aktiviti outdoor. Setiap hari memang ada aktiviti membaca. Sama ada mummy yang tanya nak baca buku tak, atau Ahmad sendiri yang datang dengan buku dan mintak mummy bacakan. Bila ada dedi Ahmad, dedi lah yang kena bacakan. Hahaha..

Sekarang baru nak mulakan aktiviti lain. Main pompom balls, ice cream sticks, colourful stones main gam-gam, lukis-lukis, warna-warna and others. Dia memang suka la.. Haritu pergi rumah kawan mummy, kebetulan ada kinetic sand so Ahmad join la anak kawan tu main. Eh seronok je dia main, berkawan pulak tu. Ada je kinetic sand kat rumah ni, ye laa.. mummy memang jual pun hehe tapi tak buka lagi untuk Ahmad sebab takut sepah (alasan malas nak kemas la tu). Haha. Then, aktiviti tengok youtube. Biasanya pasang video binatang la. Sambil tu bercerita la kat dia pasal binatang tu.

So itu jelah home schooling nya pun. Home schooling la sangattt tapi OK whattt.. Hee.. Tengoklah, buat apa yang termampu untuk ajar anak. Yang penting masa berkualiti yang kita luangkan dengan dia. Dan make sure dia gembira :)















1 comment:

  1. aku ingatkan aku je yang ada penyakit M nak mengajar anak.

    macam aku pun,anak aku tak berapa sgt nak fokus kalau pakai flash card.sudahnya kad kembang kena makan,kena siat,rendam dalam air T_T

    tapi kalau ABC dalam tab,memang anak sangat suka.dia boleh tulis,dia boleh matchkan huruf dengan grafik,memang diorang lebih seronok dengan tab.tapi tulah,tab satu.anak 3 orang.agak2 apalagi tarikan yang boleh kita buat selain tab?

    beli buku pun diorang tulis sekejap,pastu koyakrabak sorok bawah katil.

    ReplyDelete